Nurmijärvellä on käynnissä kiistely siitä, tulisiko kunnan liittyä HSL:ään vaiko pysyä ELY-keskuksen kilpailuttamassa joukkoliikenteessä. Molempien vaihtoehtojen puolesta löytyy argumentteja ja molemmilla vaihtoehdoilla on vannoutuneet kannattajansa. Kunnan virkamiehet ovat puolensa valinneet: heidän mielestään kunnan tulee pysyä ELY:n kilpailuttamassa joukkoliikenteessä. Heidän esityksestään kunnan tekninen lautakunta päätti viime viikolla äänin 9-2 suositella valtuustolle ELY-kilpailutuksessa pysymistä.
Virkamiesten tärkein peruste on kustannustaso. HSL:n tarjouksessa on mukana kohta, jonka mukaan kustannukset nousevat, jos käyttäjämäärä, ts. matkustajamäärä, nousee. Vastaavaa ELY:n kilpailuttamassa sopimuksessa ei ainakaan nyt ole. Nykyisellä matkustajamäärällä vaihtoehdot ovat kustannusneutraalit kunnan näkökulmasta. Käyttäjien näkökulmasta osa lipputyypeistä kallistuisi, osa halpenisi.
Tilastojen mukaan Nurmijärveltä käy pääkaupunkiseudulla päivittäin töissä noin 11 000 henkilöä. Nurmijärvilippuja myydään noin 900 kpl kuukaudessa. Ja tällä määrällä kunnan virkamiehet kehuskelevat, on kuulemma Kuuma-kuntien suurin luku. Noin 8% kulkijoista. Ja sitten ihmetellään Klaukkalan ruuhkia!
Minä esitän nyt virallisen arvaukseni siitä, miten tämä kuvio tulee menemään:
- nykyinen, ts. poistuva, valtuusto tulee hyväksymään teknisen lautakunnan esityksen. Virkamiehet ohjeistetaan tekemään kilpailutus 6+3 vuoden suunnitelmalla.
- virkamiehet hoitavat kilpailutuksen ELYn kanssa pikavauhdilla niin, että vanha valtuusto ehtii tehdä päätöksen
- valituksi kilpailutuksessa tulee Nurmijärven Linja Oy (eli Korsisaari)
Miksi näin? Siihen on useita syitä:
1. Näin virkamiehet pääsevät helpommalla. Ei tarvitse opetella uutta eikä miettiä asioita uusiksi.
2. On vahvasti Korsisaaren etu, että päätökset tehdään vanhan valtuuston aikana, jonka Korsisaaren johto tuntee. Siihen voitaneen vaikuttaa. Uusi valtuusto on musta aukko, sen päätöksiä ei voi ennalta arvata. Ja vähintäänkin on käytettävä runsaasti aikaa ja vaivaa uusiin valtuutettuihin tutustumiseen.
3. Kunnanjohtaja on eläköitymässä. Päätös olisi hyvä saada aikaa vanhan kunnanjohtajan aikana, samoista syistä.
Yrityspolitiikka ja hyvä veli -verkostot tulevat voittamaan käyttäjien edun. ELY-malli ja Nurmijärven Linja Oy tulevat olemaan voittajia, häviäjänä olemme me julkisen liikenteen käyttäjät sekä tietenkin ympäristö.
Toivon vilpittömästi olevani väärässä. Kannatan itse HSL-mallia. Se toisi ammattimaisemman linja- ja liikennesuunnittelun sekä paremmat yhteyden Kivistön juna-asemalle. Se lisäisi Nurmijärven vetovoimaisuutta, nythän alamme olla muuttotappiokunta. HSL myös parantaisi haja-asutusalueiden linjatiheyttä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti